Laos en Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Xenia Daniel - WaarBenJij.nu Laos en Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Xenia Daniel - WaarBenJij.nu

Laos en Vietnam

Door: Daniel & Xenia

Blijf op de hoogte en volg Xenia

26 April 2014 | Vietnam, Hoi An

Hallo iedereen,

Het is alweer even geleden dat we iets hebben laten horen, maar vrees niet we hebben het erg goed naar ons zin. Na het laatste verslag hebben we de boot naar Luang Prabang genomen. Een mooie vaart over de Mekong met een tussenstop in Pakbeng (de boten varen namelijk niet in de nacht). Na aangekomen te zijn in Luang Prabang met de tuktuk naar het centrum. Echter werden we al gelijk nat van het water dat werd gegooid. Het was namelijk het begin van het Lunar nieuwjaar. Dat betekend veel water gooien, meel gooien, kleuren smeren en veel optochten. Een hele leuke belevenis om dat mee te maken. Uiteindelijk zijn we 4 dagen in Luang Prabang gebleven. Toen hebben we het vliegtuig naar Hanoi genomen (het vliegtuig omdat de bus ongeveer 24 uur duurt, een beetje te lang voor ons).

Na uitgecheckt te zijn bij ons "hotel" kwamen we er op het vliegveld achter dat we onze tablet met alle fotos hadden laten liggen in het hotel. De optie was dus terug met de taxi (40 min) en hopen dat we de vlucht net zouden halen. Dat moest dan maar, voor de foto's. Echter toen we de taxi instapte kwam de eigenaar van het hotel en zijn vrouw aanrijden op een scooter om ons de tablet te brengen. Ze hadden hem zien liggen en waren naar het vliegveld gereden om die nog aan ons te geven. Wat een super service!! De rest van het verblijf was ook super, zeker een aanrader.

Na een vlucht van een uur zijn we aangekomen in Hanoi. De enegrootste stad van Vietnam (tevens ook de hoofdstad). Veel drukker dan de steden waar we tot nu toe geweest zijn (muv Bangkok). Veel scooters en veel meer opdringerige verkopers. Na bij het hotel te zijn aangekomen ingecheckt en direct gaan slapen. De dag erna een tour naar Halong bay geboekt bij het hotel. We hebben veel gemengde verhalen gehoord en gelezen over de tours in het algemeen. Onze tour was echter su-per! We zaten met 7 mensen op het schip en alles was super geregeld en het eten was voortreffelijk. Op een of andere manier kregen we de "suite" wat een erg ruime kamer is. We hebben dat al vaker gehad op onze trip maar een echte verklaring hebben we er niet voor.

De eerste dag naar een grot geweest (suprising cave). Echter hebben we niet zoveel met grotten, maar het was wel leuk. Daarna wezen kayaken naar een andere soort binnengrot waar je alleen met een kayak kon komen. Dit was erg mooi om te zien en erg rustiek. Daarna weer terug aan boord en een kleine kookcursus (voor 7 personen dus erg persoonlijk, normalieter gaan er rond de 20 mensen mee). En toen weer heerlijk gegeten. Na het eten even gevist (zonder succes) en de rest van de avond biertjes gedronken :)! De dag erna vroeg opgestaan om naar het uitkijkpunt te gaan. We waren er net iets eerder dan de andere boten dus we hebben veel mooie fotos kunnen maken. Toen weer terug richting de haven, op de terugreis weer een heerlijke lunch gekregen.

We wilden ook naar Sapa toe waar de rijstvelden zijn. Echter is dat een lange zit (met de trein 8 uur en de bus 10). We hadden toch geen haast en de bus was veel goedkoper dus het leek ons wel een goede optie om met de bus te gaan. Bij de bus aangekomen bleken we de enige toeristen in de bus en werden we ook redelijk vreemd aangekeken. Maar ticket gekocht en in de slaapbus een plekje gezocht. Het was niet heel confortabel maar te doen. Uiteindelijk 14 uur later aangekomen in Sapa. De eerste dag rustig aan gedaan en het stadje zelf bekeken en de 2e dag een tour geboekt naar de rijstvelden en twee dorpjes om Sapa heen. Erg indrukwekkend om de rijstvelden te zien. Leuke belevenis en erg mooie omgeving om te bekijken. Toen dezelfde avond weer de bus terug genomen naar Hanoi. We lagen de eerste 2 uur heerlijk samen achterin op een 5 zitter. Totdat er meer mensen kwamen en toen lagen we er met z'n vijfjes. Helaas lagen we naar een meneer die het nodig vond elke vijf minuten gorgelende en roggelende geluiden te maken. Echt goed geslapen hebben we dus niet.

In Hanoi aangekomen wilden we dezelfde dag richting Danang/Hoi An. Met de trein kost het rond de 40 euro p.p. en ben je 12 uur onderweg in een slaaptrein maar... met het vliegtuig kost het 45 euro p.p. en ben je 1 uur onderweg. Het is dus wel weer duidelijk voor welke optie we gekozen hebben. Aangekomen in Danang ingecheckt in het hotel. Het was een gloednieuw hotel en de eigenaar vertelde ons de volgende dag dat we de tweede gasten waren die daar verbleven. Het hotel was 100 meter van het strand dus dezelfde avond nog een rondje gemaakt op het strand. Het was erg rustig in Danang dus we waren de dag erna ook bijna de enige toeristen. We hadden een scooter gehuurd (aanvankelijk stond op de website van het hotel dat ze gratis fietsen hadden, echter waren de fietsen nog niet binnen) om de boulevard rond te rijden en naar de Marble Mountains te gaan. Mooie boulevard, palmbomen, lekker weer, blauwe zee en wit strand. Wat willen we nog meer...?

Dezelfde avond richting Hoi An gegaan (25km verderop). Het kledingbolwerk van Vietnam. Goedkope, goede kwaliteit kleding. De eerste dag dat we er waren verschillende zaakjes afgelopen om te kijken wat we wilden. De volgened dag hebben we redelijk wat kleding besteld. Dezelfde avond lekker naar het strand geweest met de scooter (we hebben hier ook een scooter gehuurd). Vandaag de maatkleding gepast en nog wat aanpassingen gedaan. Morgenochtend weer passen en dan komen we steeds dichter bij het resultaat.

We gaan komende dagen richting Nha Trang om ook daar van het strand te genieten. Het verdere schema hebben we nog niet ingevuld.

Hopelijk gaat in Nederland ook alles goed,
hier in ieder geval wel.

Groetjes,
Daniel & Xenia

p.s. Verkeersregels hebben ze hier niet. Als je wilt oversteken loop je gewoon de straat op en alle scooters gaan wel om je heen. Ook als we zelf op een scooter rijden zijn er geen verkeersregels. Past het dan is het goed past het niet dan toeter je even (zolang totdat het wel past). Gelukkig hebben ze hier ook geen bloempotten langs de weg.