Terug in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Xenia Daniel - WaarBenJij.nu Terug in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Xenia Daniel - WaarBenJij.nu

Terug in Bangkok

Door: Daniel en Xenia

Blijf op de hoogte en volg Xenia

13 Mei 2014 | Thailand, Bangkok

Hallo allemaal,

Vandaag is de laatste dag van onze 7 weken durende trip naar Zuid-Oost Azie. We zijn net uitgecheckt bij het hotel en gaan straks richting het vliegveld. Maar niet voordat het laatste reisverslag geschreven is.

De vorige keer dat we schreven waren we in Hoi An, we zijn daar iets langer gebleven dan de planning was. 's Avonds hadden we een restaurantje aan het water uitgekozen om even lekker te eten. Toen bracht de ober ons naast het menu ook een boek met reviews over een tour die hij zelf aanbood. Een tour naar zijn eigen dorp (20 km verderop). Na even overleggen en wat twijfels hebben we besloten om op dit aanbod in te gaan. De volgende dag zou hij ons om 13.00 ophalen met de scooter, dus als wij ook een scooter hadden om hem te volgen zou dat wel zo handig zijn.

De volgende ochtend eerst kleding gepast en van homestay gewisseld (de oude was vol), was het eindelijk 13.00. En inderdaad Mr. Phong wachtte al op ons bij de receptie. We zijn achter hem aangereden naar zijn dorp. Toen we daar aankwamen eerst veel uitleg gekregen over de geschiedenis van Vietnam (noord & zuid). Hij was zelf in het leger van zuid, maar zijn oom die nu naast hem woont was in het leger van noord. Ze hebben dus tegen elkaar gevochten. Daarna vertelde hij ons over het 'geloof' dat ze hebben, het mag eigenlijk geen geloof heten omdat dat verboden is door het communistische regime. Ze vereren hun voorouders, de laatste drie generaties hebben zelfs een altaar in het huis. De generaties daarboven hebben een soort gezamelijk altaar ergens in het dorp(waar we later heen zijn gegaan). Mr. Phong zelf is de 13e generatie, maar zijn neefjes en nichtjes(van een andere familietak) zijn soms zelfs al van de 17e generatie.

Na deze uitleg was het tijd om het dorp rond te gaan. Was een hele andere ervaring, niemand die ons iets probeerde te verkopen, maar iedereen probeerde aardig en vriendelijk een praatje te maken. We hebben gezien hoe ze tabak drogen en daarna verwerken. We kwamen langs een zondagsschool. De leerlingen (rond de 18 jaar) wilde allemaal een praatje maken en wilde vanalles weten (voornamelijk of we getrouwd zijn). Daarna een heerlijke maaltijd gegeten bij Mr. Phong thuis en toen weer terug naar Hoi An.

De dag erna zouden we de nachttrein naar Nha Trang nemen, we hadden dus nog een hele dag over. Tijd om lekker rustig aan te doen. We hebben voor die dag een snorkeltour geboekt. Erg leuke tour, veel gezien, op een bijna verlaten strand lunch gegeten en heerlijk kunnen zwemmen/zonnen. Toen we terug kwamen bij de homestay ging de familie toevallig net eten, we werden uitgenodigd om ook een hapje mee te eten. Was erg gezellig en erg leuk. Daarna nog snel onze kleding bestelling opgehaald en richting de trein gegaan. De nachttrein was best oke, we hebben wat uurtjes kunnen slapen en na 9 uur zijn we aangekomen in Nha Trang.

Nha trang, het lijkt wel op Moskou in het klein. Alle winkelnamen zijn in het Russich, we werden aangesproken in het Russisch en bijna alle touristen daar zijn ook Russisch. Het was tevens liberation day dus het was aardig druk in Nha Trang. De eerste dagen hebben we in verschillende kleine hotels geslapen en aan het einde 2 nachten in een 5sterrenhotel met uitzicht op het strand en de zee vanaf de 30e etage :)!

Tevens hebben we ook een easy rider tour(tje) gedaan voor een dag. Achterop de moter de omgeving rond Nha Trang verkennen. We zijn naar een lokale visafslag geweest (naja, de vis komt van de boot, en iedereen koopt het gelijk). Daarna in een waterval gezwommen en bij een lokaal zaakje langs de weg gegeten. Toen meer "inland" gegaan en langs een bakkerij, een matrassenmakerij en een meloenvelde geweest. Ook hier waren de mensen niet gewend aan toeristen dus ze waren erg geinteresseerd.

In Nha Trang hebben we besloten om Cambodja over te slaan en terug te vliegen vanaf Saigon naar Bangkok. We hadden het kwa tijd net kunnen redden om naar Cambodja te gaan, maar het zou haasten worden en daar hadden we niet zoveel zin in. In plaats van naar Saigon hebben we dus eerst een tussenstop gemaakt in Mui Ne. Een heel relaxt stadje met 1 lange weg. Daaraan zijn veel resorts en bungalows dus daar hebben we heerlijk kunnen uitrusten. We hebben zelf een bungalow geboekt met zicht op het strand en de zee, heerlijk!!

Toen na 4 dagen de bus naar Saigon genomen. Saigon is weer een grote stad, dat was weer even wennen. In het centrum is best veel groen te vinden. We zijn naar het oorlogsmuseum geweest en hebben wat souvenirs gekocht. We hebben heel rustig aan gedaan en zijn een beetje gaan voorbereiden op de terugreis. Erg leuk, als je door het park in het centrum loopt vragen studenten (rond de 20) of ze met je kunnen praten om hun engels te oefenen. We dachten eerst dat het een soort smoes was om uiteindelijk geld te vragen of om iets te verkopen maar dat bleek niet het geval. Heel relaxt zitten kletsen met een groep studenten (over wat anders dan voetbal) en een andere groep geholpen met een opdracht (we moesten een zin in het Vietnamees zingen - onmogelijk).

In de avond de vlucht naar Bangkok genomen en nu zijn we hier onze laatste 2 dagen aan het doorbrengen. We hebben een super leuke reis gemaakt, veel geleerd over voornamelijk Thailand en Vietnam. Maar hebben ook genoeg tijd genomen om even heerlijk te relaxten en niets te doen. We hebben al zitten brainstormen over de volgende bestemming, en we zijn er redelijk uit. Maar, first things first, eerst afstuderen en werk zoeken.

We hopen dat jullie het ook leuk vonden om onze belevenissen te lezen. Mocht je willen weten hoe we iets geregeld hebben/leuke adressen of gewoon info omdat je ook die kant op gaat. Je weet ons te vinden!